הקדמה
המדריך נועד להקל את ההתארגנות לטיולים ולתת את כל המידע הנדרש להתנהלות נכונה בשטח.
המדריך מנסה לגעת ברוב הנושאים שנראה כי צריכים הסדרה והסכמה.
כל האמור במדריך אינו מחליף שיקול דעת ואחריות אישית ושמירה קפדנית על חוקי התנועה והנסיעה בשטח. בואו נזכור שבשטח אנחנו אורחים ולכן לא פוגעים בצמחיה ובעלי החיים.
קצת עלינו
מועדון סובארו וחברים בשטח הוקם בשנת 2016 על ידי איילת אלדר אוברמן ורפי פסח מתוך אהבה לטיולים והערכה ליכולות המותג סובארו.
תוך טיולים חובקי ארץ למדנו להכיר את יכולותיו המופלאות של הרכב בו אנו נוסעים את החוויות האלו חשוב לנו להעביר לכם, תוך הקניית ערכים לאהבת הארץ, למידת סודותיה וצפונות דרכיה.
המועדון הוקם בכדי לאגד את בעלי רכבי סובארו בפרט וחברים בעלי רכבי שטח אחרים, אוהבי האדם והארץ שמעוניינים בטיולי משפחות עם דגש על הצד החברתי
מועדון סובארו וחברים בשטח מונה כיום מעל 5000 חברים שמתעדכנים בפעילויות, חולקים מידע טכני ואחר ומשתפים חוויות בערוצי המדיה של המועדון: קבוצת פייסבוק, קבוצות טלגרם ואתר אינטרנט
חשוב להדגיש
טיולי המועדון מתאימים לדגמי השטח של סובארו ולחברים שרוצים להשתתף עם רכבים אחרים
כל משתתף אחראי בלעדית לבטיחות רכבו, נוסעיו ורכושו.
כל משתתף מחויב לפעול ע"פ כל חוק לרבות ובהדגש על חוקי התעבורה.
כל משתתף, מעצם ההרשמה לטיול, פוטר ומשחרר את מנהלי הקבוצה, חבריו המארגנים,
מובילים, מכוונים והמשתתפים בטיול, מכל אחריות כלפיו ושאר הנוסעים ברכב, לרכבו ולרכושו.
תנאי יסוד
מיגון גחון מלא לרכב
גלגל חליפי מלא – ציוד החלפה (מפתח גלגלים, מגבה, משאבת ניפוח חשמלית, מד לחץ אויר)
ציוד חובה
מכשיר קשר – לוודא שלקחתם מטען לרכב וגם לשקע חשמל
פנסים – כמה שיותר , פנס ראש, פנס יד, לחיבור לרכב, למיקום באוהל. חשוב ביותר
תיק עזרה ראשונה – לבדוק תוקף תרופות, משחות, תחבושות סטריליות וכד'
מים לשירות – שטיפת כלים, רדיאטור וכד'. 10 -15 ליטר לחד יומי. 20 ליטר ומעלה בלינת שטח
מים לשתייה – 2 ליטר לאדם ליום (אפשר לתכנן השלמות במהלך הטיול ביציאות מהשטח)
מצב רוח טוב – גם מוסיקה !!! (אפשר גם קצת בירה ואלכוהול לערב)
ציוד מומלץ
רצועות גרירה ושאקלים – לוודא שבנמצא וו הגרירה המתברג,
ציוד קשירה ורתמת ציוד - חבלי קשירה, רצועות קשירה, ראצ'ט, גומיות, אזיקונים
איפה אני לעזאזל - מפה טופוגרפית \ אפליקצית ניווט, מצפן, GPS
ציוד חילוץ – אמצעי סלילה (שפאלות), את חפירה, גרזן, מצ'טה, סכין קומנדו
אזיקונים בכל מני גדלים
ערכה לתיקון פאנצ'ר בשטח
נשק ברישיון – למי שיש
אוכל- ליום הטיול אך גם קצת אקסטרה, כי לעולם לא ניתן לצפות תקלות ועיכובים בדרך.
ערכת קפה- כי תמיד בעצירה יש זמן לקפה :-)
כללי בטיחות בשטח
קשובים למוביל (בתדריך ובקשר) – הוא תמיד הראשון שנתקל במכשול
קשובים בתדריכים – בתדריך יעלו נקודות חשובות של בטיחות, נהלים, ציר נסיעה כללי, מראות ומכשולים צפויים, נופים מיוחדים, ועוד
היכרות עם דמויות מפתח – המוביל, המכוונים, המאסף, למי יש בירה במקרר וכד'
הוראות הניווט – להקשיב בתדריך ובקשר, לשאול מה שלא מובן – מונע בלבול ועיכובים
שמירת מרחק - לא להיצמד ולשמור מרחק של מספר מטרים מהרכב לפנים
(במיוחד בעליות עם דרדרת, במעברים טכניים)
חגורות בטיחות – כולם חגורים תמיד (!) במיוחד ילדים, נוסעים לא חגורים עפים מהרכב ממש "יפה", כשהוא מתהפך
מעבר מכשול- גישה למכשול רק לאחר שהקודם עבר אותו במלואו
במעלה - המתן שהרכב לפניך עלה עד לסופו. לאחר שצלחת את העלייה, התקדם ופנה מקום לרכב הבא העולה.
תרבות שטח
אנו אורחים בשטח
אין לעלות על שטחי חקלאות
אין לבצע קטיף פירות וירקות , זוהי פרנסתו של חברך.
אין לרדת משבילים מסומנים, אנחנו לא פורצי מסלולים
אשפה נאספת ומפונה לפח האשפה הקרוב גם אשפה שאחרים השאירו בסביבה
במעבר שטחי מרעה נעולים ,חובה לעדכן את המאסף לסגירת השער לאחר המעבר
נוהל שיירה
גודל השיירה – השיירה לא תמנה יותר מ – 12 כלי רכב. (זה גם "מספר הברזל" בטיולים בשכר)
מיקום בשיירה – במקרים מסוימים רצוי שהמוביל יקבע מראש את מיקום כלי הרכב בשיירה. המיקום יקבע ע"פ ניסיון הנהג, שיפורי מרכב ויכולות עבירות. הפחות מנוסים, יוצמדו למוביל לנוחיות ההשגחה ומתן עזרה.
סדר תנועה קבוע- מרגע שנקבע המיקום בשיירה, אין עקיפות תוך כדי תנועה או לאחר חניה.
מי שמאחורי - כל רכב אחראי לעקוב ולהשגיח על הרכב שאחריו. במידה ואובד קשר עין עם הרכב שמאחור, עוצרים במידי ומודיעים בקשר. כנ"ל גם אם הרכב מאחור נעצר ללא סיבה נראית לעין, יש לדווח על עצירה ולברר אתו בקשר מה קורה ואם זקוק לעזרה
על קשר
מכשיר הקשר – הוא קו החיים לתקשורת רציפה ומהירה בין רכבי השיירה.
הקשר הוא כלי לניהול השיירה – ניתן לדבר בקשר זה חלק מהווי הטול אבל להיות קשובים למוביל, במקומות שמצריכים כיוון חשוב לשמור את הערוץ פתוח ושקט בזמן הכוונה.
יש להקשיב לפריצות בקשר - מה שקורה ברשת הקשר, המידע שעובר ברשת, חיוני למסלול ומאפשר לכל אחד לחוות את הטיול ולהיות מעודכן בקורה סביבו
רק אחד מדבר - מכשירי קשר עובדים בתצורת סימפלקס. כלומר רק אחד מדבר, יש להמתין שמי שמדבר יסיים ורק אז לענות. אחרת השידור של כולם מתערבל ולא ניתן להבין דבר.
מרחק דיבור - יש להחזיק את המכשיר כ 2-1 ס"מ מהפה, ללחוץ על לחצן השידור (talk to Push - PTT) להמתין שניה ואז להתחיל לדבר. לסיום, יש לשחרר את ה – PTT שניה לאחר סיום הדיבור, אחרת סוף המשפט יקטע
תחנת ממסר – בשל הטווחים הקצרים יחסית של מכשירי הקשר הידניים, יתכן מצב ששידור בקשר לא ייקלט על ידי הנמען. מידה ומישהו קורא לחבר בקשר ואותו חבר לא עונה, אז נהג רכב במעלה או במורד השיירה מעביר את הקריאה הלאה. במידה ועדין אין מענה, נהג הרכב שלפניו או אחריו עונה וניגש לבדוק מה הבעיה
נוהל דיבור בקשר (נדב"ר)
ליזום שיחה - בקשר אין שיחה מזוהה. בתחילת השידור יש לקרוא בשם לנמען ואז את שם הקורא. לדוגמה (במקרה שרפי רוצה לדבר עם יוסי): "יוסי מרפי" ורפי ימתין לתשובה: "יוסי שומע",. רק לאחר מיכן ימשיך לשדר את דבריו (בקצרה, בדיבור איטי וברור).
מענה לשיחה - במקרה של אישור המסר בלבד, יוסי יענה: "יוסי קיבל" במקרה שיוסי מבקש לענות לרפי, המענה יתחיל בפניה לקורא: "רפי, ואז מסר התשובה"
קריאה חוזרת – כשהמסר בקשר חשוב ואין מקום לטעויות. אז יאמר בסופו "אשר קבלה" למשל:
- "מאסף מרפי".
- "מאסף שומע",
- "מאסף" שים לב לשער הבקר שנמצא אחרי הפניה ימינה בשביל. חובה לסגור אותו, - "רפי קיבל" לסגור את שער הבקר שאחרי הפניה ימינה
פריצת מוביל – כאשר המוביל (או כל אחד אחר) מבקש להוציא הודעה לכל השיירה, יפתח במילים: "לכולם מרפי, לכולם מרפי" (פעמים). כאן לא ימתין למענה מאנשי השיירה וישדר את המסר באיטיות ובירור. לבסוף יאמר "רפי, סוף"
זיהוי משתתפים - לכל משתתף במסע יהיה/יינתן שם זיהוי. 3 שמות הם החשובים ביותר ויהיו קבועים: "מוביל" (תמיד בראש השיירה), "מאסף" (תמיד בסוף השיירה), "מכוון" (במרכז השיירה). שלושת אלו התפקיד בהובלת השיירה מגדיר אותם ולכן חשובה היכול לפנות אליהם מבלי הצורך לזכור מי היום המוביל ומי המאסף. שאר חברי הכנופיה יקראו בשמם (כינוי, פרטי או משפחה, הכי קצר או קליט).
בדיקת קשר – לאחר הפסקה, לאחר בניית השיירה מחדש ולפני תחילת תנועה, תתבצע בדיקת קשר. המוביל יקרא: "לכולם ממוביל, לכולם ממוביל, בדיקת קשר" – התשובות יעלו לפי סדר השיירה, כל אחד ימתין לתורו. למשל: יוסי שומע, דודו שומע,... מכוון שומע...איילת שומעת... מאסף שומע. לסיום יאשר המוביל: לכולם ממוביל, כולם נוכחים, בדיקת קשר תקינה. סוף. במידה וגם מתחילים לנוע, יוסיף: ...בדיקת קשר תקינה, מוביל בתנועה. סוף.
דיווחי מאסף - כאשר המאסף מתחיל בנסיעה, ידווח: "מוביל ממאסף, מאסף בתנועה". כאשר ישנו מכשול או חציית כביש, לאחר שהמאסף עבר אותו ידווח: מוביל ממאסף, אחרון חצה את הכביש אני בתנועה" או "מוביל ממאסף – אחרון עבר את המכשול. מאסף בתנועה".
כיוונים
כללי – במהלך כל מסע נתקלים במכשולי קרקע מסוגים שונים: מדרגות, דרך מסולעת, חריצי קרקע, שיפועי צד, עליות מסולעות, עליות עם דרדרת ועוד "מאתגרים למיניהם". כאן המקום להיעזר במכוון שרואה את הדרך, את המכשול ואת הרכב מזווית שהנהג אינו רואה. בנסיעה מבוקרת, מונחית מכוון, באיטיות שאינה מטלטלת את הרכב, הסובארו יודע ויכול לעבור כמעט כל מכשול שמאתגר גם "חיות שטח" גדולות ממנו.
רק אחד מכוון – בהתקלות במכשול שמצריך כיוון רק אחד מכוון, כאשר יש יותר ממכוון אחד הנהג לא יודע למי להקשיב ועלול לעשות טעויות.
מי מכוון - לא כל אחד עושה לביתו, בכל טיול ישנם מספר בעלי תפקידים להלן צוות המועדון ורק הם מורשים לכוון
צד הנהג – חשוב להיות קשוב להנחיות המכוון. חובה לסמוך עליו. זכור, הוא רואה מה שאתה מכיסא הנהג, לא רואה. לצורך כך יש: לפתוח חלון, לכבות רדיו/מוסיקה, לאחוז את ההגה בשתי ידיים והכי חשוב – לשמור על קשר עין רציף עם המכוון. לאחר מעבר המכשול, יש להתקדם למרחק המאפשר מרחב תמרון לרכב שבא אחריך.
צד הנוסעים - מומלץ גם שכל הנוסעים יצאו מהרכב לפני מעבר המכשול, הקטנת המשקל תמיד מסייעת. יש מכשולים שזה גם נחוץ מסיבות של בטיחות.
צד הצופים – מעבר המכשול הוא סוג של הפנינג המאפשר לנוסעים לחלץ עצמות וליהנות מההצגה.
זו גם הזדמנות לצילום של "הקרב" שבוודאי יהיה ראוי לעלות לפייסבוק.
חשוב לזכור שהבטיחות היא מעל הכל !
אין לעמוד קרוב לרכב המתמודד עם המכשול, הוא עלול לסטות, להיזרק לצדדים, לפרוץ קדימה או להתדרדר לאחור. זה עלול לקרות ברגע, ללא אזהרה מוקדמת. חייבים להפעיל שיקול דעת ולהישמע להוראות המכוון שידע להרחיק מקרבה מסוכנת (למרות שכבר ראיתי גם מכוון שכמעט נדרס בעצמו, על ידי רכב מתפרץ...).
המוביל – לאחר מעבר המכשול בעצמו, ימצא מקום מתאים לבניית השיירה מחדש. לשם ינחה את הרכבים להגיע ולהמתין עד שכל השיירה תחצה את המכשול.
המכשול – לא כל מכשול מצריך הערכות כמתואר לעיל, יש מכשולים "קלים" שבעזרת המכוון הם נחצים בקלות והשיירה רק מאיטה ולא נעצרת. אבל יש גם "מכשולים" שאינם מהווים אתגר לרכב, אבל מעכבים את תנועת השיירה ודורשים עזרת מכוון, כמו חציית כביש.
ניווט
מומלץ להוריד את אחת האפליקציות לניווט לטלפון הסלולארי
אפליקציות נפוצות OFFROAD , עמוד ענן
לרוב בשטח אין קליטה סלולארית, אפליקציית OFFROAD מאפשרת הורדת מפת אופליין לשימוש כאשר אין קליטה סלולרית , מומלץ להוריד את המפה קדם יציאתך לשטח, ההורדה היא חד פעמית ותישמר על הטלפון
ניתן כמובן גם לרכוש מפה ברזולוציה גבוהה יותר